oscar bjorck
född 15 januari 1860 i Stockholm, död av en hjärtattack i sitt hem klockan 03.00 den 5 december 1929, var en svensk konstnär och professor vid Konsthögskolan 1898-1925, och från 1918 även vice preses.
Åren 1877-1882 var han elev till Edvard Pers??us vid konstakademins principskola och målade bland annat prisämnena Loke fängslas af asarne (1880), Gustaf Vasa inför kung Hans (1881) och Den förlorade sonens återkomst (1882, belönad med kungliga medaljen). 1883 fick Björck akademiskt resestipendium och vistades vintern 1883?C84 i Paris. Vintern 1884?C85 reste Björck till M??nchen, målade några porträtt, bland annat ett i helfigur av sin hustru. Våren 1885 flyttade han till Venezia och på hösten till Rom. Där målade han den stora modelltavlan Susanna (Göteborgs museum) och Romerska smeder (galleriet i Washington, en skiss till samma tavla finns i Göteborgs museum). 1887 målades i Venezia Veneziansk saluhall (nationalmuseum), Lördagsmässa i Markuskyrkan och andra tavlor.
Efter en sommarvistelse på Skagen, där han förut tillbringat två somrar, 1882 och 1884, bosatte sig Björck 1888 i Stockholm. Han har sedan huvudsakligast målat porträtt. Bland dessa kan nämnas flera av konung Oscar (bland dem ett på Skokloster, ett i helfigur på Drottningholm, ett med krona och mantel, på Stockholms slott, ett som övergick i tyske kejsarens ägo), prins Eugen vid staffliet (nationalmuseum, 1895), kronprins Gustaf (Stockholms slott, 1900), konstnärens hustru (helfigur, 1891, Göteborgs museum) och friherre Nordenfalk (konstakademien, 1892). Dessutom skapade han några landskap, ett par genrebilder och olika dekorativa målningar.
Från 1889 var han ledamot vid konstakademin och lärare vid Konsthögskolan. 1898 blev han professor.
Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924. Related Paintings of oscar bjorck :. | madam henriksens pigeskole i skagen | hostpigen | prins eugens waldemarsudde | Portrait of Anders Rudolf Du Rietz af Hedensberg | baden saettes i soen | Related Artists: LOTTO, LorenzoItalian High Renaissance Painter, ca.1480-1556
Italian painter and draughtsman. He had a long and often prosperous career as a painter, and, although he travelled widely, his style retained a close affinity with the paintings of his native Venice. He was one of an outstanding generation of painters, including Giorgione, Titian, Palma Vecchio and Pordenone, who appeared in Venice and the Veneto during the first decade of the 16th century. In comparison with his contemporaries, Lotto was a fairly traditional painter in that he worked primarily in the long-established genres of altarpieces, devotional pictures and portraiture. Such paintings were popular in the Venetian provinces and the Marches where Lotto spent much of his career and where he often received more money for his commissions than he could obtain in Venice. His most important commissions were for altarpieces, and he is perhaps best known for a series of sacre conversazioni in which he skilfully varied the symmetrical groupings of figures found in earlier Venetian treatments of the subject by Giovanni Bellini and Alvise Vivarini. Precedents in Venice were also important for Lotto's early efforts in bust-length portraiture, but from 1525 he made a considerable contribution to the development of the three-quarter-length portrait. He painted many private devotional paintings but only a few of the historical, mythological or allegorical scenes that were popular in northern Italy in this period. Lotto is one of the best-documented painters of the 16th century: 40 autograph letters dating from 1524 to 1539, George Wesley BellowsAmerican Ashcan School Painter, 1882-1925
American painter and lithographer. He was the son of George Bellows, an architect and building contractor. He displayed a talent for drawing and for athletics at an early age. In 1901 he entered Ohio State University, where he contributed drawings to the school yearbook and played on both the basketball and baseball teams. In spring of his third year he withdrew from university to play semi-professional baseball until the end of summer 1904 Kosztka, Tivadar CsontvryHungarian Painter, 1853-1919
|
|
|